2 min Security

Adyen drie keer getroffen door DDoS-aanval

Adyen drie keer getroffen door DDoS-aanval

DDoS-aanvallen richtten zich maandagavond en -nacht meerdere keren op de Nederlandse betalingsdienstverlener Adyen. De aanvallen verstoorden het pinnen en afrekenen, zowel in online shops als in fysieke winkels ook buiten Nederland. 

Het betaalbedrijf Adyen is maandagavond en in de nacht naar dinsdag meerdere keren getroffen door DDoS-aanvallen. Hierdoor hadden klanten van winkels, horeca en webshops te maken met storingen bij het afrekenen. 

De eerste aanval begon gisteren rond 19.00 uur en had impact op klanten in heel Europa. Adyen meldde zelf een beperkte beschikbaarheid van de diensten. De pinstoring was volgens het bedrijf na een half uur opgelost en iets later kon er ook weer online afgerekend worden. Rond 20.35 uur volgde een tweede aanval, die het bedrijf ook vrij snel wist te herstellen. Later op de avond, rond 23.35 uur, gaf Adyen voor de derde keer aan dat er sprake was van een beperkte beschikbaarheid van diensten.

Niet alle functies hersteld

In een update rond 03.40 uur meldde Adyen dat de situatie onder controle was en dat het grootste deel van het betalingsverkeer weer normaal verliep. Wel kan een aantal specifieke online betaalfuncties nog niet volledig werken. Denk daarbij aan het betalen via een link. Hoeveel hinder de bedrijven die klant zijn van Adyen en consumenten van de storingen ondervonden is op dit moment nog niet duidelijk.

Koers aandeel zakt weg

Het Nederlandse beursgenoteerde Adyen is een belangrijke speler in het wereldwijde betalingsverkeer. Adyen maakt bijvoorbeeld betalingen mogelijk voor Meta (het moederbedrijf van Facebook en Instagram), taxidienst Uber en eBay, de Amerikaanse veilingsite. Vorig jaar handelde het fintechbedrijf transacties af met een totale waarde van bijna 1286 miljard euro. Het aandeel Adyen verloor bij opening van de beurs in Amsterdam op dinsdagochtend ruim 2 procent.