Bots benaderen sommige web content vaker dan mensen, blijkt uit nieuw onderzoek van F5. Ruim de helft van alle paginabezoeken voor content komt van geautomatiseerde bronnen, waaronder AI-bots die informatie verzamelen.
De opkomst van generatieve AI heeft een aanzienlijke impact op webverkeer. F5 Labs analyseerde 207 miljard web- en API-transacties tussen november 2023 en september 2024. De resultaten tonen aan dat 50,04 procent van de paginaverzoeken voor content afkomstig is van geautomatiseerde bronnen, tegenover 22,3 procent van zoekopdrachten op het web en 21,5 procent van ‘aan winkelwagen toevoegen’-transacties.
Het onderzoek wijst op een significante toename in het type webscraping dat wordt gebruikt door LLM-providers als OpenAI, Anthropic en Perplexity. Deze bots blijven verzoeken sturen, zelfs wanneer ze worden geblokkeerd. Van de 21,22 miljard transacties (10,2 procent) die vanuit verschillende geautomatiseerde bronnen kwamen, bestond 4,8 procent uit kwaadaardig botverkeer.
Sectoren verschillend getroffen
De patronen en prevalentie van botverkeer variëren per sector. Op het web zijn de meest getroffen sectoren de horeca (44,6 procent), gezondheidszorg (32,6 procent) en e-commerce (22,7 procent). Op mobiel is de entertainmentsector met 23 procent veruit het meest getroffen, ruim voor e-commerce (4,5 procent) en quick-service restaurants (4,2 procent).
Verschillende sectoren kampen nog steeds met pogingen tot accountovername. Op het web was meer dan een derde (33,5 procent) van de inlogpogingen bij technologiebedrijven een poging tot accountovername, gevolgd door algemene retail (25,7 procent) en gaming (19,6 procent). Bij mobiele toepassingen komen deze aanvallen het meest voor bij entertainmentbedrijven (24,7 procent) en e-commerce providers (23,8 procent).
Tip: ‘Meeste cyberaanvallen verbergen zich in versleuteld webverkeer’