4 min Applications

AI-agents Researcher en Analyst versterken Microsoft 365 Copilot

AI-agents Researcher en Analyst versterken Microsoft 365 Copilot

De nieuwste update van Microsoft 365 Copilot introduceert AI-gestuurde zoekfunctionaliteit, zogenoemde redeneermodellen, en een nieuwe Agent Store.

Een van de toevoegingen is een AI-gestuurde zoekfunctie voor bedrijven. Die vormde eerder een uitdaging voor aanbieders van bedrijfszoekmachines vanwege de complexiteit van beleidsregels over verschillende gegevensbronnen heen, om te garanderen dat alleen gepaste documenten werden getoond.

Volgens Jon Friedman, vicepresident design en onderzoek, brengt Copilot Search de kracht van zoeken en AI samen om relevantere, contextbewuste zoekresultaten te leveren. Hij legde in een video uit dat het systeem werkdata en tientallen apps met elkaar verbindt, zodat gebruikers snel kunnen vinden wat ze nodig hebben. Copilot kan bovendien samenvattingen van bestanden geven, zodat men de inhoud begrijpt zonder het document te openen.

Interacties met Copilot beheren

Voor wie zich zorgen maakt over een groot taalmodel dat bedrijfsdocumenten doorzoekt, wijst Microsoft op het Copilot Control System. Dit moet IT-beheerders en beveiligingsmedewerkers in staat stellen om interacties met Copilot en de toegang ervan te beheren.

Daarbij hoort ook een sectie Apps and Agents in Data Security Posture Management for AI met Purview, speciaal voor toezicht. Verder zijn er een Copilot Analytics-service en een Copilot Studio Agents Report beschikbaar in Microsoft Viva Insights.

Twee nieuwe agents

Wat de AI zelf betreft, heeft Microsoft 365 Copilot er twee nieuwe elementen bij: Researcher en Analyst. Deze worden reasoning agents genoemd, gebaseerd op redeneermodellen van OpenAI, al heeft Microsoft niet gespecificeerd welke precies. Het begrip reasoning verwijst hier naar het opdelen van taken in stappen en het tonen van de uitvoering daarvan.

De agent Researcher is bedoeld om te helpen bij complexe onderzoekstaken in meerdere stappen, vergelijkbaar met een onderzoeksagent die OpenAI in februari introduceerde. In een demonstratie liet Microsoft zien hoe een agent werd gevraagd een marketingplan op te stellen voor een nieuwe slimme sneaker, met de nadruk op ergonomisch design, gezondheidsfuncties en GPS-integratie, inclusief aanbevelingen voor digitale kanalen, contentstrategie en inzichten uit eerdere campagnes en de concurrentie.

De agent Analyst belooft soortgelijke prestaties op het gebied van data-analyse. Een medewerker van Microsoft lichtte in een video toe dat Analyst is gebouwd op het o3-mini redeneermodel van OpenAI en geoptimaliseerd is voor geavanceerde data-analyse op de werkplek. Hij gaf aan dat de agent weet wanneer en hoe Python te gebruiken, zelfs voor mensen die nog nooit code hebben geschreven. De AI kan bovendien de code uitleggen.

Nieuwe Agent Store

Deze nieuwe agents zijn beschikbaar in de nieuwe Agent Store, waar ook producten van partners als Jira, Monday.com en Miro te vinden zijn. Bedrijven kunnen bovendien eigen agents bouwen voor specifieke taken of om Copilot toegang te geven tot specifieke data.

In de Create-omgeving is Copilot uitgebreid met beeldgeneratie op basis van GPT-4o van OpenAI. Mensen die zich willen richten op design of juist geen zin hebben om hun creatieve talent in te zetten, kunnen nu meer soorten banners, visuele uitingen en marketingteksten laten maken door de AI van Microsoft.

Ook nieuw is Notebooks. Dit is een plek waar gebruikers losse bestanden kunnen verzamelen, die Copilot vervolgens op aanvraag kan analyseren. Friedman legde uit dat Copilot Notebooks al zijn bestanden rond een project op één plek verzamelt, zodat hij op basis daarvan gerichte gesprekken met Copilot kan voeren.

Gefaseerde uitrol

Sommige functies van Wave 2, zoals de agents Researcher en Analyst, zijn direct beschikbaar voor deelnemers aan het Frontier Program. Voor het grote publiek worden ze geleidelijk uitgerold tot en met mei.

De aankondiging valt samen met een voorspelling van IT-adviesbureau Gartner over een AI-paradox in het komende jaar. Volgens Gartner nemen de verwachtingen rond generatieve AI af door hoge faalpercentages bij proefprojecten. En door tegenvallende resultaten. De investeringen stijgen echter. Gartner verwacht dat de wereldwijde uitgaven aan generatieve AI in 2025 boven de 644 miljard dollar zullen uitkomen, een stijging van ruim 76 procent ten opzichte van 2024.