2 min Applications

Google’s nieuwe Pricing API moet cloudkosten overzichtelijk houden

Google’s nieuwe Pricing API moet cloudkosten overzichtelijk houden

Google heeft een nieuwe API onthuld die de kosten voor clouddiensten in kaart brengt. Als verbetering op het bestaande Billing Catalog API zou de nieuwe optie met het schetsen van de prijzen meer rekening moeten houden met de specifieke situatie van het bedrijf in kwestie. Pricing API is in public preview-vorm voor elke klant beschikbaar.

Product Manager van Google Cloud Shruthi Nambi legt uit dat elke organisatie kosten wil optimaliseren, maar dat het lastig is om te zien wat men uitgeeft aan cloudkosten. Daarnaast is het ook niet eenvoudig om toekomstige trends in te kunnen schatten. Daarom kan Pricing API rekening houden met de prijs van een SKU op basis van account-specifieke kortingen en gemiddeld gebruik in het verleden. Ook het omrekenen vanuit buitenlandse valuta kan met de API automatisch geregeld worden.

Waarom een nieuwe API?

Er was met Billing Catalog API al een manier om cloudkosten te bekijken. Echter was deze niet gericht op individuele organisaties: het kwam per product altijd met dezelfde prijs, ook als die sterk afweek van de onderhandelde prijs die een bedrijf wellicht had klaargespeeld. Pricing API biedt sowieso nog meer details, zoals SKU-to-SKU group mapping in plaats van alleen SKU-to-service mapping. Ook is het mogelijk om SKU’s nog verder op te delen met taxonomie op basis van locatie en type product.

In combinatie met usage metrics kan deze API nuttig zijn om onverwachte pieken in cost reports te verklaren. Volgens Nambi is Pricing API in feite bedoeld om applicaties erop te bouwen die verschillende SKU’s vergelijken op basis van gevarieerde parameters, zoals prijs, om gebruik en kosten te reguleren. Het bepalen van een budget zal uiteindelijk de meest voor de hand liggende optie zijn, met hopelijk een realistischer beeld van de daadwerkelijke kosten dan voorheen.

Lees ook: Toont Google Topics API de toekomst van online adverteren?