We staan op een scharniermoment wat betreft Agentic AI – autonome AI-agenten die zonder menselijke interventie kunnen handelen, beslissen en positieve resultaten genereren. De technologie is onze bedrijfsvoering aan het veranderen en biedt enorme opportuniteiten. Zeker als je weet dat de digitale arbeidsmarkt straks 6 biljoen dollar waard kan zijn.
Uit eigen rondvraag blijkt dat 84% van de IT-leiders gelooft dat AI voor de business even belangrijk wordt als het internet. Om het volledige potentieel van AI te benutten, moeten we wel eerst de complexiteiten van deze technologie omzeilen. Allerlei AI-oplossingen en start-ups overspoelen de markt, maar CIO’s hebben tools nodig die tastbare resultaten opleveren en de productiviteit verbeteren. Het mag daarom niet bij een flitsende demo blijven.
Wie echt succesvol wil zijn, moet complexe uitdagingen, zoals de integratie van AI, overwinnen. Om dit te garanderen en meer rendement uit AI te halen, zijn er voor CIO’s deze vijf pijlers om op te focussen:
Ontwikkel een strategische en geïntegreerde AI-aanpak
In plaats van enkel naar geïsoleerde AI-projecten te kijken, kunnen CIO’s best een patroongerichte benadering hanteren. Ze moeten gemeenschappelijke processen en patronen in de organisatie identificeren om schaalbare optimalisatie en een beter rendement (ROI) te verzekeren. Waar verliezen medewerkers tijd om informatie op te zoeken of samen te brengen? Welke routinevragen en -acties krijgen afdelingen keer op keer en kunnen deze geautomatiseerd worden? Hoe kunnen “ongelimiteerde” digitale werknemers nieuwe klantbelevingen creëren?
Daarbij is het belangrijk dat ze AI beschouwen als een geïntegreerde intelligentielaag, eerder dan als nichetool. Dit vraagt om een cultuur van experimenteren, gedragen vanuit het management, om brede omarming in het bedrijf te stimuleren. Een diep geïntegreerd platform voor het bouwen en inzetten van AI-agenten kan de operationele optimalisatie sterk verbeteren, beveiligingsrisico’s verkleinen en kosten drukken.
Bouw een sterke basis voor data
De effectiviteit van een AI-agent hangt rechtstreeks samen met de data waartoe die toegang heeft. Elke AI-transformatie begint bij het voorbereiden van de onderliggende technologie. Organisaties hebben een systeem nodig dat waardevolle bedrijfsdata en metadata verbindt, zodat agenten over de juiste context beschikken.
Data management is essentieel. CIO’s moeten het voortouw nemen om ervoor te zorgen dat data schoon, consistent en makkelijk toegankelijk is. Hiervoor moeten ze ook datasilo’s afbreken en de infrastructuur moderniseren. Met sterke data governance en integratie kan historische data tot waardevolle inzichten leiden.
Streef naar verantwoord en betrouwbaar AI-gebruik
In sterk gereguleerde sectoren zoals financiën, gezondheidszorg en de overheid staan CIO’s onder bijzonder hoge druk om AI op een verantwoorde manier in te zetten en aan strikte compliance-eisen te voldoen. Vertrouwen in technologie is daarbij cruciaal. Dat vertrouwen bouw je op via transparantie (inzicht in wat de agent deed), uitlegbaarheid (begrijpen waarom de agent dat deed) en controle (weten wat de volgende stap is).
Stem AI af op de bedrijfsdoelstellingen en toon de waarde aan
Technische kennis alleen volstaat niet; CIO’s moeten AI-initiatieven ook expliciet koppelen aan de overkoepelende bedrijfsdoelen. Ze moeten duidelijk maken hoe AI bijdraagt aan groei, efficiëntie verhoogt en zowel de klantervaring als de medewerkerstevredenheid verbetert.
Door te focussen op tastbare resultaten kunnen CIO’s aantonen dat AI een strategisch instrument is, en geen gimmick. Transparante communicatie over het doel en de voordelen van digitale assistenten is daarbij essentieel. Denk aan hoe automatisering repetitieve taken verlicht en de tevredenheid van medewerkers stimuleert.
Zet in op het menselijke aspect van AI-adoptie
CIO’s vervullen ook de rol van ‘chief education officer’: zij moeten de culturele weerstand in het bedrijf proactief aanpakken en innovatie boosten. Logische zorgen over baanverlies en verstoring van de workflow kunnen ze wegnemen door uit te leggen hoe AI menselijke capaciteiten aanvult. Daardoor ontstaat ruimte voor meer creatief, strategisch en betekenisvol werk. Het identificeren van medewerkers die verandering in het bedrijf versnellen, kan de bottom-up adoptie versterken.
Continue herscholing en bijscholing zijn eveneens belangrijk. Bedrijven moeten AI-geletterdheid en samenwerking met agents in de bredere workforce-strategie integreren. In combinatie met meer ‘zachte’ skills zoals aanpassingsvermogen, samenwerking en emotionele intelligentie, kunnen organisaties een toekomstgerichte cultuur opbouwen. Meetbare reskilling-doelen onderstrepen het belang ervan.
Twijfels bij medewerkers kunnen CIO’s wegnemen door successen en concrete voordelen van digitale collega’s te delen, zoals een verbeterde ‘first call resolution’. Gamificatie en beloningen kunnen bovendien de motivatie vergroten om met AI aan de slag te gaan.
Samenwerking tussen AI en mensen leidt tot ongezien succes
Om het volle potentieel en rendement van agentic AI te benutten, is een strategische, holistische en mensgerichte aanpak nodig. Door AI te combineren met data en automatisering, én volop in te zetten op samenwerking tussen mens en machine, kunnen CIO’s beter omgaan met complexiteit, innovatie versnellen en hun organisatie naar een hoger niveau tillen op het vlak van efficiëntie en duurzame groei.
Dit is een ingezonden bijdrage van Salesforce. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.