Oracle NetSuite heeft tijdens SuiteConnect London een uitgebreide update gegeven over de ontwikkeling van het NetSuite-platform. Als we alle ontwikkelingen op een rij zetten valt op dat NetSuite fors investeert in het verbeteren van de gebruikservaring. Het doet dit door silo’s weg te halen, gericht te investeren in AI en gebruikers meer en meer te ondersteunen.
NetSuite is een ERP-oplossing die zich richt op het middensegment. Het is zeer geschikt voor het MKB dat snel groeit en moet opschalen naar een stabieler softwareplatform voor business critical applicaties.
Doelgerichte AI
Het afgelopen jaar hebben we gezien dat NetSuite net als veel andere SaaS-oplossingen investeert in AI. Wel kiest NetSuite voor een andere benadering dan bijvoorbeeld Salesforce of ServiceNow. Bij NetSuite zie je meer ontwikkeling van doelgerichte AI-functies en agents. Het gaat dan om functies binnen het platform die processen automatiseren of verbeteren. Of een agent die snel visuele rapportages kan maken.
Het kan gaan om het vinden van afwijkingen in financiële boekingen (Financial Exception Management) en het verbeteren van tekstuele omschrijvingen van producten, orders of projecten (Text Enhance). Maar ook om een normale tekstuele vraag stellen. De SuiteAnalytics Assistant maakt vervolgens een rapport met visualisaties op basis van data uit workbooks.
AI-agents
In gesprek met Oracle executives Craig Sullivan en Patrick Puck werd ons duidelijk dat NetSuite de lat voor AI hoger gaat leggen. Op dit moment zijn er enkele specifieke agents, maar in de toekomst komen er meer AI-agents binnen het NetSuite-platform. Ze willen nog niet loslaten hoeveel vrijheid klanten en partners krijgen om deze zelf te ontwikkelen.
Tijdens SuiteConnect London maakte NetSuite bekend dat het een Prompt Management API beschikbaar heeft gemaakt. Dit maakt het eenvoudiger voor partners en klanten om AI-prompts te creëren en uit te voeren binnen het NetSuite-platform. Als we deze lijn doortrekken richting AI-agents, vermoeden we dat NetSuite zal inzetten op het maken van AI-agents die bestaande prompts en acties binnen het NetSuite platform kunnen uitvoeren.
Bij andere platformen zie je dat ze ook veel meer inzetten op het zijn van een alles-in-één platform voor AI. Je kan dan externe data inladen en AI-acties bouwen die losstaan van het platform en de functies. Dat verwachten we niet van NetSuite, daar zullen functies en AI altijd dienend zijn aan het NetSuite-platform.
Lees ook: NetSuite zet in op kwalitatieve groei en omarmt Salesforce
NetSuite biedt standaard onbeperkt AI-gebruik
We weten dat verschillende SaaS-vendoren worstelen met het afrekenmodel van AI in hun software. Bij Salesforce is men inmiddels overgestapt op een pay-per-use model, waarbij je per AI-transactie een vast bedrag betaalt. ServiceNow heeft onbeperkt AI toegevoegd aan de twee licentievormen, bij het goedkoopste licentiemodel krijg je op dit moment geen AI. NetSuite kiest voor onbeperkt AI binnen alle licenties. Of dat model houdbaar is op lange termijn moet nog blijken.
We vroegen Evan Goldberg, SVP bij Oracle NetSuite, of dat model houdbaar is op de lange termijn. Hij gaf aan dat ze ervan uitgaan dat het moet kunnen. Hardwarekosten zullen dalen. Ze zijn continu in gesprek met Oracle om AI-processen efficiënter te maken. Hij stelt ook dat ze bepaalde functies niet betaald kunnen maken omdat dat afbreuk doet aan de producten. Het detecteren van afwijkingen in financiële oplossingen is gewoon een core-feature, aldus Goldberg.
Hij sluit niet uit dat in de toekomst geavanceerdere AI-features volgen waarvoor een ander afrekenmodel moet worden gehanteerd. Dat moet de toekomst uitwijzen. Het doel van NetSuite is om alle AI inclusief te maken binnen de huidige licenties.
Efficiëntie en gebruiksvriendelijkheid voert de boventoon bij NetSuite
Wat verder opviel tijden SuiteConnect Londen is de stevige focus van NetSuite op efficiëntie en gebruiksvriendelijkheid. Er is een focus om het NetSuite platform beter te maken voor gebruikers. Hierdoor kunnen ze sneller en efficiënter met het platform werken. Sullivan zegt hierover dat ze actief met klanten in gesprek gaan en hun gedrag analyseren om te bepalen waar ze AI kunnen toevoegen of processen efficiënter kunnen maken.
NetSuite heeft tientallen AI prompts gebouwd voor Text Enhance verspreid over het platform. Dit alles om ervoor te zorgen dat gebruikers met korte lijstjes snel uitgebreide omschrijvingen kunnen genereren zonder alles zelf te moeten bedenken.
Of AI-tools die snel een rapport in elkaar kunnen draaien of visueel de gevolgen van bepaalde bedrijfsprocessen in kaart kunnen brengen. NetSuite is ook bezig met een volledig redesign naar Redwood, de designtaal van Oracle. Dat is echter meer dan wat kleuren aanpassen. We leerden tijdens SuiteWorld vorig jaar dat men alle schermen en formulieren tegen het licht houdt. Men bekijkt hoe deze efficiënter ingedeeld kunnen worden en waar het zinvol is om bijvoorbeeld knoppen toe te voegen of snel een AI prompt te starten.
Tijdens een klantpanel kwam ook naar voren dat NetSuite heel efficiënt is geworden. Een aantal van deze bedrijven weet met hele kleine teams, denk aan 2 à 3 mensen, de groei van de organisatie te managen. Dat lukt alleen als je businessapplicaties efficiënt werken en gebruiksvriendelijk zijn.
Het is uiteindelijk een kwestie van balans zoeken. Klanten en partners moeten de juiste tools krijgen om zelf aan de slag te gaan met bijvoorbeeld AI. Tegelijk moet er voldoende out-of-the-box functionaliteit zijn zodat de klant niet teveel zelf hoeft te experimenteren en ontzorgd wordt.
Tijdens NetSuite SuiteConnect London werden ook interessante features geïntroduceerd. Voorbeelden zijn Text Enhance voor custom fields, de Prompt Management API en een aantal AI-agents. Wanneer deze features in andere Europese regio’s beschikbaar komen, is nog niet duidelijk. Wij gaan ervan uit binnen enkele maanden, maar dit kon men nog niet bevestigen.
NetSuite SuiteSuccess Anything-as-a-Service (XaaS) Editie
Een andere belangrijke aankondiging tijdens SuiteConnect was SuiteSucces voor Anything-as-a-Service (XaaS). Met SuiteSucces levert NetSuite templates aan organisaties om eenvoudig en optimaal hun bedrijf in te richten. NetSuite beschikt over templates voor allerlei industrieën, maar nu dus ook voor XaaS. Hierbij moet men denken aan organisaties met een breed aanbod aan producten en diensten. Zij kunnen nu gebruik maken van een template om hun groei te accelereren. Dit doen ze door gebruik te maken van de laatste cloudtechnologie en AI. Ze hebben minder complexiteit doordat alle core processen in één platform zitten. Ze hebben continu overzicht in wat er binnen het bedrijf gebeurt. Een SuiteSuccess-template is zo opgebouwd dat klanten klein kunnen beginnen. Ze kunnen dit langzaam uitbouwen met steeds meer features en oplossingen.
NetSuite gebruikt al zijn kennis van industrieën en ervaringen met klanten om deze templates te ontwikkelen. Binnen de XaaS-template kan het Financial Management, Multi-location inventory Management, Project Management en Revenue Recognition bieden. Om te beginnen met XaaS raadt NetSuite aan om klein te beginnen in combinatie met NetSuite SuiteBilling. Dit om complexe factuurprocessen te automatiseren, tijd te besparen en de liquiditeit te stabiliseren. Met SuiteBilling kan je namelijk abonnementen, prijsstrategieën en verlengen automatiseren.
NetSuite is momenteel enkel in de UK beschikbaar, maar zal op termijn ongetwijfeld zijn opwachting maken in meerdere markten.
Voor organisaties die snel groeien en hun kritieke business applicaties momenteel niet op orde hebben, is en blijft NetSuite een zeer interessante optie. Zeker voor organisaties die ook in meerdere landen actief zijn.